Lektion 10 - spåra på volt och näääästan galopp

 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Skritt och trav på volt och mellan koner
  • Nääääästan galopp ;-)
 
Idag var vi bara fyra i gruppen och jag fick rida på en ny häst! (Jubel och granater!! :-D) Hästen var alldeles vit och alldeles, alldeles underbar. Pigg, vaken, intelligent, arbetsvillig och... alldeles lagom het. Jag har insett att jag föredrar lite heta hästar eftersom jag är SÅ LESS på att få ägna hela lektionen bara åt att driva och göra såväl mig som hästen frustrerad. Det känns som om jag bara sitter och hamrar som en ettrig tumör på hästens rygg. :-( Jag upplever också att hästar som saknar bjudning (ordlexikon för nybörjare här!) gör det svårare för en att verkligen lära sig rida på riktigt. Man kan liksom inte jobba med dem när de är så ovilliga att gå framåt och försöker smita från minsta lilla arbetsuppgift. Nej, adjö med slöfocken Mr W och välkommen in i mitt liv du vackra vita sagohäst Mr Prins! Jag har väntat på dig sedan jag var 7.
 
Läraren var uppenbarligen lite nervös för mig och den heta hästen som combo (jag är ju fortfarande väldigt grön!), för hon spände på någon slags gummianordning som gick från hästens träns ner över bröstet och satt fast i frambenen. Funktionen med den skulle vara att hästen inte lika lätt kan sträcka ut sig och skena iväg i obehärskat fyrsprång om den får lust för det. Vad kan den där gummianordningen heta?
 
1. Efter uppvärmning på skritt arbetstravade vi på fyrkantsspår och volter. Läraren ställde ut koner på spåren som vi skulle emellan och flyttade dem närmare och närmare varandra för att öka svårighetsgraden, vilket krävde att vi verkligen tog ut svängarna ordentligt och koncentrerade oss exakt på var vi ska. (Blicken framåt!! Inte sitta och glo dig själv i rumpan, hallå!) Jag tyckte att det gick bra för mig och jag var visst den enda som inte fällde några koner eller tog genvägar över kurvorna. :-D Så det får väl ändå ses som ett framsteg!
 
Jag försökte använda mig av alla de kluriga teknikerna som min andra instruktör har lärt mig, att ställa och böja hästen i hörn och jobba med bakbenen etc. Mr Prins var väldigt lyhörd och svarade fint på mina hjälper!
 
Jag får dock fortfarande kritik för mina "balettfötter" (att tårna pekar neråt) och jag glömmer titt som tätt att hålla ner händerna och vinkla tummarna uppåt. Jag fick också kritik för att jag inte höll ett jämt tempo. Hästen ville så hjärtans gärna ta ledningen och preja övriga hästar ut i sargen, så jag fick ständigt hålla in och tala förstånd med honom. Och det glömde jag ganska ofta att göra i tid och insåg inte förrän jag höll på att braka in i ekipaget framför att det gick för fort. Så då blev det akutbromsning. Inte så stiligt att se på, det kan jag förstå! :-D Tempot blev med andra ord lite ryckigt. ;-) "Du är musiker, du borde veta vad takt är!" Röt läraren åt mig och jag skämdes som en liten herrelös hund. Jo... harkel... nog vet jag vad takt är!! Men hur jag ska instruera hästen att hålla denna takt, det är ju en annan fråga. (Guldstjärna till den som sitter inne med svaret!)
 
 
2. Till sist var det visst dags för galopp. Första gången för mig sedan jag blev avkastad (den historien finns i all sin pinsamhet beskriven här)! Eftersom jag var den enda i gruppen som inte ännu hade blivit ordentligt introducerd i galoppen fick jag ställa mig i mitten för att först beskåda de andra när de prövade på äventyret. Meningen var att jag skulle få testa galoppen efter dem sedan. Så där fick jag stå, lagom skakig i kropp och själ och vänta på min dödsdom. Nervös så att öronen skrynklade sig på mig och knäskålarna skallrade som musikinstrument.
 
De andra tjejerna satte iväg. En av dem i fel galopp (högergalopp i vänstervarv). (Inget som egentligen gjorde något, men läraren blev lite bister och tjejen nog nervös.) Hon hittade inte riktigt balansen efter det och började luta sig för mycket framåt i galoppen. När hästen plötsligt fick för sig att det kunde vara skojigt att göra några bockningar mitt i allt så var det ganska kört... Hon gled i en väldig fart fram och ner över halsen på hästen. Hängde några sekunder i tyglarna och ena stigbygeln. Men det var minnsann en ihärdig kämpe till tjej!! Hon gav sig inte utan tog ett stadigt tag runt halsen på hästen med allt var hon hade, grabbade tag med både armar och ben och hängde och gungade som ett färgglatt getskägg under hästens bringa. Sådär red hon ståndaktigt en bra stund. Och jag stod där full av häpnad och följde hennes framfärd. Mäkta imponerad. Detta var verkligen en avsittning med flagga i topp!! Tills hästen fick nog och skickade iväg henne genom luften...
 
Tjejen gjorde sig lyckligtvis inte illa. Men nog var hon lite skrämd och ledsen efteråt. (Dock betydligt tapprare än vad jag var vid min avkastning, där jag låg kvar som en död fisk i flera minuter och tyckte alldeles förfärligt synd om mig själv, trodde jag var bruten i varenda kota och förtjänade att bli utburen på bår med trumpetfanfar i lurarna... Typ.) Nejdå. Tjejen reste sig i ett nafs, borstade spånet av knäna och tog ett stadigt tag i sin häst. Inget trams här inte!! Men incidenten ledde till att läraren valde att avbryta lektionen för idag. Ingen galopp för mig med andra ord. :-( Och det var jag väl både besviken och innerligt lättad för..... hehe.....
 
Reflektion efter lektionen...
 
Själva upplägget på lektionen var inte sådär jätteutmanande. Men tack vare att jag hade den nya lite mer riviga hästen så blev detta ändå en väldigt lärorik lektion där jag för första gången fick jobba ordentligt med att hålla in och bromsa upp! Dessutom var det helt fantastiskt kul att få rida honom. Jag formligen seglade fram där på små rosa moln, med ett oavbrutet leende på läpparna som gick direkt från öra till öra. Jag såg så fånigt förälskad ut att till och med läraren undrade hur det stod till. "Har du gått och blivit kär?" Undrade hon. Och det fick jag ju erkänna att jag hade.
 
Vad tycker ni är viktigast i en hästs temperament? Hur vill ni att den häst ni rider ska vara?
 
Btw. Jag kanske ska börja ta lite mer bildet och klistra in i mina inlägg? Brukar aldrig känna att jag har tid till det, men jag kanske ska bättra mig med det?? Eller? Är bilder viktiga i en hästblogg? :-D

Kommentarer:

1 Elin :

Försök att tänka att dina skänklar ska höja hästens mage, alltså måste du ha dina ben "runt magen", alltså ner med hälen för att kunna skjuta magen uppåt. För att kunna hålla takten behöver man ha hästen med sig, men på en pigg alt.en lat häst så är det tidigt i karriären svårt. Man ska kunna släppa på inner eller ytter tygel och då ska hästen gå kvar i takt och form. Detta kommer, men tyvärr låter det som din tränare har jobbat väldigt länge eller är nervös och då kan sådana "grodor" komma. Tänk dig själv att stå på marken och gång på gång se hur hästarna nästan krockar

Svar: :-D Ja, jo jag förstår att det är en nervös syn. Tack snälla du för dina tips!! <3 Jag skriver direkt ner dem i min kom-ihåg-bok!!
Måste bara dock fråga om det där med att "skjuta magen uppåt". Menar du att jag ska göra det typ i takt med det tempot jag vill ha? Eller handlar det mer om att jag ska driva på någon gång ibland på det sättet? Om du förstår min fråga? :D Alltså, ska jag göra det i takt med hästens rörelser?? Och både ytter och innerskänkel samtidigt eller ett ben i taget?

En hel vetenskap detta.... :-D
Christa Ajris

2 Elin :

Båda benen samtidigt och det är mest ett tips att tänka så, för att få hälarna att sjunka ;-) underbar läsning i din blogg :-D

Kommentera här: