Lektion 3 - balans, sits och hållning

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Balans, sits och hållning
  • Extra fokus på tygeltag
  • Tempoväxlingar
  • Skritta och trava (lättridning) på volt och fyrkantsspår, mellan koner
 
Idag försökte vi åtgärda sådana grunder som borde sitta, men som inte sitter. T.ex. min tygelhållning - att jag "kör ett cykelstyre" när jag rider, som jag nämnde i förra lektionens inlägg (här). Det ser ju inte vidare elegant ut, minst sagt, och läraren var på mig gång på gång med detta.
 
Vi fortsatte fokusera på balans och tempo. Varierade halt, skritt och trav. På volt och på fyrkantsspår. Försökte ta ut hörnen ordentligt.
 
Som jag nämnt tidigare är Mr W (som jag hittills har fått rida varje lektion) en häst som helst vill ligga i boxen, larva sig och tugga halm. Så största delen av lektionerna går liksom åt till att få lite spurt i honom. Driva, driva, driva...!! Andas. Driva, driva, driva... Ojdå, inte glömma att styra. Ånej, nu bär det av åt fel håll. Driv, driv!! Inte glömma att titta dit jag ska. Titta dit jag ska. Titta dit jag ska. Driv, driv!! Ajdå, där halkade foten in i stigbygeln. Usch, vad ostadig sitsen blev helt plötsligt. Inget stöd på vänster sida. Driv, driv!! Inte glömma att hålla ihop händerna. Driv, driv!! TITTA FRAMÅT!! Nu åker vi snart in i ridsargen. Driiiiiv!! Gaahh, jag måste försöka dra tillbaka vänstra foten i stigbygeln, längre bak där den ska sitta. Oj! Där svängde väggen.. Driv, driv!! Öh.. var tog foten vägen? Försöker titta ner på vänster sida. Ser inte foten. Halkar snett i sadeln. Börjar skumpa i otakt. Driv, driv!! Och dääääääär tappade jag stigbygeln på höger sida också. Nu är det kört...! Driv, driv!! Fortsätt sitta rak i ryggen och låtsas som ingenting. Kanske inte ridläraren ser? Ehhh... Vem försöker jag lura? Förvirringen står skrivet i pannan på mig. Driv, driiiiiiiiiiv!!!! Och där tvärstannade plötsligt mitt ekipage. Mr W hittade några halmstrån på sin högra stortå. Eller någonting.

Fyyy, alltså...! Det är som att försöka balansera på ett obehärskat framrusande ånglok, där hjulen går baklänges och backen ligger i och skrapar marken. Samt att underlaget är ett stenrös i rullning. Åtminstone känns det så mentalt. Jag måste koncentrera mig till 150% för att få allt rätt! För att få med alla kroppsdelar. Alla mina och hästens.
 
Och jag fattar inte riktigt hur man ska göra för att kunna driva på hästen effektivt och någorlunda snyggt mitt i traven, när man ska skutta upp och ner hela tiden??? *klia skallen* När man ständigt tappar stigbyglarna eller halkar in i dem så att tårna sticker ut där framme och kliar hästen under hakan? Typ. Jag känner att jag är så makalöst sladdrig stigbyglarna. Mina fötter vinglar åt alla håll och glider hela tiden ut ur stigbygeln, alternativt för långt in. Vad ska jag göra för att få ordning på detta? Vad säger ni hästproffs? :-( Missmod.
 
Reflektion efter lektionen...
 
Nja.. njä.... det känns väl sådääääär efter denna lektion.
 
Och inte gjorde det saken bättre att två 7-åriga flickor skuttade in i ridhuset mot slutet av lektionen, slängde sig med ett svung upp på sina små ponnier och rasade iväg i alldeles perfekt samlad galopp som om det vore rena barnleken. Och där stod jag kvar och glodde storögt efter dem. Masade mig långsamt framåt på min trötta farbror och försökte kontrollera alla mina armar och ben...
 
Usch, jag känner att det går alldeles för långsamt framåt!! Jag vill lära mig så mycket mer... Som jag skrev innan tycker jag att privatlektionerna är på tok för korta. Man hinner ju knappt värma upp och känna in hästen på 30 minuter, tycker jag! Jag hade velat nöta, nöta, nöta i flera timmar tills allt satt. Hur ska man kunna ta till sig all information och lära sig allt när man inte får några möjligheter att öva på det man har lärt sig under lektionen? Som att lära sig köra bil utan att få övningsköra! :-O
 
Och så känns det som om det hinner gå flera år mellan lektionerna... Jag längtar ihjäl mig efter att få rida mer. Om jag bara hade haft en egen häst...................!!
 
Hur länge måste man vänta innan man kan köpa en egen häst? Jag menar, hur mycket ska man ha hunnit lära sig? Vad tycker ni?

Kommentera här: