Lektion 2 - tempo, styrning och balans

 
 
 
 
Även denna lektion var hästen iordninggjord när jag kom. Trist. :-( Men tids nog måste jag väl ändå få lära mig den biten också??
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Start, halt och tempoväxlingar
  • Skritta och trava (lättridning) på volt, mellan koner
  • Balansträning och nedsutten trav
 
Lektion nr 2 liknade den första, men nu utan longeringslina och med högre ställda krav. Inga fler överkörda koner minsann!! Fokus låg på att hitta balansen, styra rätt och påverka tempo. Som jag nämnde i det tidigare inlägget är Mr W en fantastiskt seg häst, så på något vis gick största delen av lektionen till att bara få honom att gå framåt.
 
Vi skrittade och travade på volter och mellan koner, experimenterade med tempo och drivning (dvs. långsamt, långsammare, långsammast ;-) ). Jag fick även testa balansen i nedsutten trav utan stigbyglar. Det gick väl inget vidare måste jag säga! Haha! :-D
 
Denna lektion fällde jag inga av konerna. Inte heller gjorde jag (såvitt jag vet) några dubbelskutt i traven. Så långt, så väl! Däremot hade jag min man med mig som publik och han påstod att min hållning i det närmaste var identisk med raggar-Erik på sin motorcykel (nej, jag vet inte heller vem det är!). Den kommentaren kändes ju mindre munter...

Reflektion efter lektionen...
 
Jag tyckte i det hela taget att jag gjorde ett bra jobb idag. Det var en tydlig skillnad mot förra lektionen. Samtidigt känns det som om jag är så långt ifrån att kunna rida som man bara kan vara. Även den godmodigaste instruktören kan ju tappa livsgnistan när de ser hur jag ser ut när jag rider... (Min man tog några suddiga bilder, så tro mig - jag vet! Det var en bedrövlig syn. Ungefär den här nedan till höger..!)
 
 
Det är så mycket med min sits som är fel, men värst är nog ändå hur jag håller tyglarna. Följande brister i hållning/sits måste inom snar framtid åtgärdas ÖGONABUMS!!:
  1. Jag har en tendens att falla framåt med överlivet.
  2. Jag håller händerna för högt uppe och för brett isär.
  3. Jag håller händerna felvinklade, som om jag kör ett cykelstyre. (Inte funktionellt och framför allt inte vackert!)
  4. Fötterna pekar nedåt som på en tåtrippande balettansös vs. kissnödig violinist.
  5. Stigbygeln halkar för långt bak på foten.
  6. Jag svankar med ryggen.
  7. Jag håller överskänkeln för långt fram.
  8. Jag håller underskänkeln för långt bak.
  9. Armbågarna pekar utåt.
  10. Armarna/händerna är för långt framme.
  11. Axlarna är för långt framme, för höga och spända.
  12. Hela kroppen är överlag överspänd, som på en jagad kanin.
  13. Huvudet/blicken/kroppen följer inte med färdriktningen.
 
Har jag glömt någonting? Säkerligen. Suck.
 
Vad känner ni andra nybörjareryttare att ni har för brister gällande sits/hållning?

Kommentera här: