LEKTION 11 (isis) - samling och voltarbete

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Hästens form, samling
  • Halt/start
  • Volt
  • Tölt
 
Samling i halt, start och gång
Idag på privatlektionen så hade vi ett extra fokus på hästens form, hur jag lösgör och samlar hästen. Tidigare har vi främst arbetat på volter, för att med hjälp av böjningen i kroppen lättare hitta en bra form på hästen. Idag jobbade vi på fyrkantsspår och rakt spår, vilket jag upplevde var svårare att samla hästen på. Vi jobbade mycket med halter och starter där fokus låg på att få med bakbenen. Typ att jag skulle "starta" bakdelen men hålla tillbaka framdelen lite innan jag driver hästen framåt. Och så tvärt om blir det ju när jag ska göra halt, att jag bromsar "framdelen" och driver in bakdelen in under hästen innan jag stannar hästen i en samlad halt. Aa... jag kan typ inte förklara. Skitsvårt. Hoppas jag förstod instruktören rätt...
 
Om jag lyckades? Njaa... Ibland. Ibland inte. Jag hade ganska lätt för att hitta hur jag skulle få med bakbenen i starten, men glömde lättare bort att samla i halten. Det blev istället lite att jag typ gjorde ett halvhjärtat försök att bromsa in hästen och så när jag skulle få med bakbenen så tolkade hästen det istället som en drivning och började trampa på igen. Jag hade helt enkelt svårt att få stop på hästen när jag försökte med den där "samlade halten"! Någon som har något tips??
 
Volt
Sedan gick vi över till volten. Spårning. Svårt, som alltid. För det har vi övat på förr. Det jag främst tycker är svårt är helt enkelt att veta NÄR hästen är rätt böjd. Jag är osäker på om jag böjer för mycket eller för lite, jag har liksom inte hunnit känna in det där ännu... Idag fick jag nog mest kritik för att jag överböjer halsen/nacken på hästen. Istället ska jag böja mer i kroppen. Men det var minsann lättare sagt än gjort!! Ibland släpade bakdelen utanför spåret. Och så glömde jag fånga upp honom på yttertygeln. Han sköt ut ytterbogen. Attans!
 
Tölt
Och så det sedvanliga töltarbetet. Sista lektionen kände jag att jag började hitta hemligheten till att få och bibehålla en taktmässig och samlad tölt! Denna lektion kändes det som om jag gick ett steg back igen. :-( Jag tappade honom i tölten, han "föll isär" i kroppen och tölten blev spretig och ibland travtaktig. Instruktören påminde om halvhalter och "fånga upp" och "sitta till i sadeln" och slappna av och spänna bålet och etc. etc. etc. Mycket att hålla reda på som nybörjare. Men jag gjorde tappra försök.
 
Slutligen testade vi lite trav på honom. Om det var meningen eller inte meningen minns jag inte riktigt. Vi liksom bara hamnade där. Tappade antagligen tölten. Men vi passade då iaf på att jobba lite med traven också, en kortis, och jag testade att rida nedsuttet på honom. ICKET!!! Det gick inte. Hans trav är helt bedrövligt skumpig. Jag har inte upplevt nedsutten trav som särskilt svår innan, men idag fick jag så jag teg. =D
 
Har ni några tips att ge gällande att få till en jämn böjning på volt/böjt spår? Hur vet man när hästen är rätt böjd? Hur får man in bakdelen på spåret? Hur undviker man att ytterbogen skjuts ut?

Kommentera här: