Lektion 3 (på Isis) - uteritt och ryggning

 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Uteritt i skritt med fokus på ställning
  • Ryggning
 
Ja, som ni förstår var detta en ganska basic lektion. Inga utmaningar, inga höga tempon... Inget snubblande, ingen utskällning, inga flygfärder. ;-) Nyttigt för mig att bara ha tålamod och ta det lugnt.
 
Anledningen till att vi bara höll oss till skritt var för att den islandshäst jag rider på inte är så nybörjarvänlig ute i skogen. Hon har visst tävlat i flygande pass och blir lätt het när hon får möjlighet, så läraren vågade helt enkelt inte släppa iväg henne och mig ute i vildmarken. Helt förståeligt. ;-)
 
Ryggning
I slutet av lektionen testade vi på lite ryggning (= att backa med hästen). Det fick jag lära mig att göra genom att göra en lätt förhållning, luta mig bakåt (Tror inte att man annars lär ut att luta sig bakåt vid ryggning? Men islandshästen har visst lite särskilda hjälper och lägger mycket fokus på vikt, verkar det som!) och krama tyglarna, samtidigt som jag flyttade skänklarna en aning bakåt och drev på växelvis i tak med bakbenen. (Ibland kan man även behöva lätta lite på sätet för att hästens rygg ska kunna jobba korrekt.)
 
Reflektion efter lektionen...
 
Ja.. hm.. nä... jag har ingenting mer att skriva om denna lektion. Däremot har jag en fråga...
 
Hur kan det komma sig att det är så sjukt svårt att rida en islandshäst I VERKLIGHETEN, när vilken nybörjare som helst verkar kunna rida som en kung på turist-turridningarna? :-/

Kommentera här: