Lektion 29 (privat) - ledande tygeltag och galopp

 
 
Eftersom senaste lektionen på islandshäst (där vi red ut i skogen och Isen galopperade så att jag tappade såväl haka som övrig kroppskontroll) inte blev så lyckad bokade jag in en extra privatlektion på ridskolan för att fortsätta öva på galoppen. Alltså med hon, den arga läraren. (Skam den som ger sig!!)
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Ledande tygeltag
  • Voltarbete i trav och skritt
  • Ställning, böjning och reglerande yttertyglar
  • Galopp på raksträcka
 
Idag red jag Mice, en chokladfärgad valack och D-ponny. Lagom stor för lilla mig. "Nu får du rida honom även om det inte var tänkt så, för Lilla C är halt i sitt ben och ingen annan är inne." sa läraren. Mice är känd för sin motor och för att vara oberäknelig och lättskrämd. I övrigt upplevde jag honom som snäll och lyhörd för hjälperna, vilket jag gillar skarpt!! Inte lika egensinnig som Mr W, som jag fick rida på under mina allra första lektioner, och inte lika trögdriven som Lilla C. Nä, Mice... det blev en ny favorithäst för mig faktiskt! :D

Aldrig har det gått så bra under en privatlektion på ridskolan som denna lektionen. Förutom att vi hade en liten kamp mitt i lektionen så klickade vi som handen i handsken! DOCK satte läraren på honom gummisnören (heter??) som tog ner huvudet, för att han skulle bli lite lugnare. Jag föredrar ju annars att rida utan sådana, men med tanke på att vi skulle öva galopp så var det säkert klokt ändå. Jag kände direkt att han var lite ”het” och läraren var förstås nervös över det.

 

Ledande tygeltag

Vi började lektionen med att rida på volt, mellan koner, i skritt och trav. Läraren lade extra fokus på ledande tygeltag, att jag inte ska styra genom att föra båda händerna över nacken på hästen (som jag har fått lära mig på islandshästlektionerna att man kan göra) utan att jag ENDAST ska ta ut den tygeln som ska visa vägen. Yttertygeln bromsar (fast hur gör man då om det är utåt man ska leda? Bromsar man då med inner?).

Ledande tygeltag:

  1. Ta ut den hand som styr åt rätt håll. (Håll armbågen intill kroppen och tummen ska peka utåt.)
  2. Gör inte stora tygeltag utan hellre flera små.
  3. Kom ihåg att ta in handen igen efteråt och håll händerna i samma höjd.
  4. (Yttertygeln reglerar bromsning.)

(Hittade en bra länk som förklarar olika tygeltag HÄR, för eventuella andra nybörjare här inne.)

  

En fråga som dock uppstod i mitt förkrympta huvud under lektionen är denna: Om man går i volter... ska man då hela tiden leda hästen åt det hållet volten går?  Vilket i så fall innebär att man håller kvar det ledande tygeltaget hela tiden ända tills cirkeln tar slut? Min lärare säger att jag inte får göra så, men hur ska jag kunna låta bli när hästen hela tiden måste ledas i cirkeln, för annars börjar den ju gå rakt fram istället? Vet inte om någon förstod min fråga...??

 

Ställning, böjning och reglerande yttertyglar

Idag introducerade hon flera "nya" dressyrtermer som jag tidigare inte har fått "knysta om". När jag tidigare har nämnt dessa och velat lära mig så har hon blivit ursinnig, eftersom det enligt henne inte är något man får lära sig förrän man har ridit i flera år (jag har inte tid att vänta i flera år!!!). Ställning, böjning och även det här med att yttertygel reglerar tempo. Inget av detta var egentligen nytt för mig eftersom jag har jobbat med det på privatlektionerna (med den andra instruktören) i ett bra tag nu, men jag låtsades att det var nytt så att inte läraren skulle bli så ilsken. ;-)

Det gick bra och hon hade för ovanlighetens skull inte mycket att anmärka på, vilket borde tyda på att jag har hajat de där begreppen någorlunda.

Jag hade dock lite problem med att Mice ökade tempot när vi var på den öppna delen av volten, in mot ridhusets mitten. När jag försökte korrigera detta började han bli irriterad och innan jag visste ordet av bestämde han sig för att skita i alla mina signaler och gå exakt åt det håll han behagade. Han gick rakt fram istället för i volten och när jag gav honom motstånd började han backa i cirklar och försöka resa sig på bakbenen. Läraren ilsknade till, på både mig och hästen, och började rappa med hästpiskan i marken och jag blev rädd att även denna lektion skulle bli pannkaka. Men så efter några minuter tog Mice sitt förnuft tillfånga och började samarbeta med mig igen. Phuuu...!!

 

Galoppträning

Sedan galopperade jag på långsidan några gånger. Först ett varv i trav på volt och så förberedde jag galoppen och gjorde fattningen på kortsidan. Det blev en duktig fart på kraken!! Fast ändå inte sådär rasande snabbt som Isen galopperade förra veckan! Men mina luckor i galoppträningen gjorde sig påminda även denna lektion. Jag drog så klart upp hälarna och knep om hästen sådär som jag inte ska göra. Försökte verkligen tänka på att låta bli, men det går helt enkelt inte. Det studsar för mycket annars!! Så jag löste det genom att trycka ner hälen och ta stöd i stigbygeln med ytterfoten medan jag fortsatte knipa med innerben/fot. Det fungerade, även om det inte kändes särdeles elegant! ;-) Men kvar på ryggen satt jag och slapp det där pinsamma skumpandet. Om jag blev bättre på att galoppera denna lektion vet jag inte, men jag fick lite mer övning på det iaf.

(Vi har ju, som jag har skrivit tidigare, inte övat något alls på galopp under mina privatlektioner, förrän för bara någon vecka sedan. På grund av att paddocken hos den andra instruktören är under reparation och vi har därför haft lektionerna i en liten rundkorall som inte lämpar sig för att öva på snabba tempon i. Därför är jag långt efter i galoppkunskaperna än inom de andra områdena.)

Första galoppen blev studsig och när jag saktade av blev det slängtrav. Då fick jag skäll. Så nästa gång gjorde jag istället så att jag helt enkelt saktade ner samtidigt som jag började rida lätt och då gick det mycket bättre, då gick han över till riktig trav direkt. Och läraren blev helt upprymd av belåtenhet!! Om det är så man ska göra övergången vet jag inte, men det funkade iaf. Men jag gissar att man bör kunna klara av att sakta ner från galopp till trav utan att behöva "trava" in i traven för att få till övergången? Eller vad säger ni experter där ute??

"Idag har du gjort bra ifrån dig!" Sa läraren förnöjt efter lektionen. "Det såg riktigt bra ut vissa stunder och jag är inte den som sprider beröm omkring mig i onödan." Betonade hon med en kort nick och spatserade ut genom dörren. 

 

Reflektioner efter lektionen..

Så klart var jag överlycklig efteråt. Jag dansade hela vägen hem, såväl under bilkörningen som därefter... ;-) Lite medgång efter allt motgång var väl efterlängtat. (Sen tycker väl inte jag själv att galoppen gick något vidare, och jag har fortfarande NOLL KOLL på tekniken. Men jag får trösta mig med att jag uppenbarligen lyckades dölja det tillräckligt för att läraren skulle inbilla sig att jag har gjort framsteg. Sen var det väl förresten inte kanske galoppen hon refererade till med sitt beröm heller...) Nåja. Man får vara glad så länge medgången varar.

(Jag tror förresten att jag eventuellt kan ha filmat denna lektion! Ska leta på datorn och se om den ligger någonstans.)

Kommentarer:

1 Ebba:

När jag rider på volt försöker jag att inte ha särskilt mycket kontakt i innertygeln överhuvudtaget för att min häst inte ska kunna hänga sig i den, hon måste lära sig att ta stöd på ytter. Man måste ha koll på hästens bogar, vet inte hur mycket du jobbat på det?
Jag använder sitsen och skänklar för att hon ska hålla sig på voltpsåret, men detta kan variera mellan olika hästar har jag märkt. En del hästar jag ridit svänger bara för tygeltag tyvärr. Bäst är nog att fråga ridläraren så hon kan förklara hur ridskolans hästar är utbildade.

Svar: Aha! Intressant! :) Ska skriva upp det så jag kommer ihåg, det där med att se till att hästen stödjer på ytter och att man ist lättar på inner. Och att man styr bara med sits och skänklar. Bogarna pratar min instruktör om en hel del om, men jag tycker aldrig att jag får grepp om hur jag får kontroll över dem. :( Tack för tips! Uppskattas!!
Cristall

2 Karin:

Kul att du bloggar igen!! Hjälptygeln du pratar om ("gummisnören") heter halsförlängare. Vissa kallar den helt enkelt gummisnodd.

Svar: Gummisnodd låter enkelt och bra! :D haha.
Cristall

Kommentera här: