Lektion 20 (isis) - galoppträning på rakt spår

 
 
Kampen mot (med?) galoppen fortsätter!! Idag har jag haft privatlektion på islandshäst och där har vi fokuserat på att hitta känslan och tekniken i galoppen. Sista gången jag hade lektion på Isen och vi red ut i skogen så gick det ju inte så jättebra... om ni minns. ;-) (Lektionen återges HÄR.)
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Mjukgörande rörelser, böjning, ställning
  • Galopp, bara galopp...
 
Uppvärmning
Jag fick värma upp genom att rida i "åttor" runt, runt och se till att hästen blev ordentligt böjd. Utmaningen var ju då att växla från att böja åt vänster till att i "krysset" hoppa över till böjning åt höger. Bra koordinationsträning för en trött gammal hjärna som min! Jag måste ju förändra sitsen och skänklarnas läge, trycket och balansen helt och hållet. Det gjorde mig lite snurrig först...
 
Jag red i åttor i skritt och i tölt. Testade lite trav, men som vanligt är det svårt för mig att hitta den rena traven på Isen. Sedan fick jag rida i större volter och utmaningen då var att hålla honom på spåret. Lättare sagt än gjort. Framför allt i vänster varv har han en tendens att falla inåt och jag får jobba som ett djur med innerskänkeln för att hålla ut honom på spåret. Återigen slås jag av tanken att det inte riktigt går att få ihop att ställa och böja en häst inåt till vänster och samtidigt använda ett ledande tygeltag utåt för att hålla hästen på spåret. Hur gör folk?? Hur ställer man inåt och samtidigt leder utåt, utan att tappa ställningen?? :-O
 
En kompis var faktiskt med och filmade en liten stund i början av lektionen! Enjoy!!
 
 
 
Galoppträning
Eftersom Isen har en tendens att mullra iväg som en kanonkula när han ska få galoppera (det är ju fortfarande ganska mycket unghäst i honom!) bestämde vi oss för att det lämpligaste för en gröngöling som jag är att börja träna i en uppförsbacke, så att han inte orkar dra iväg med mig allt för mycket. Jag galopperade alltså uppför backen på instruktörens gårdsplan och skrittade/töltade/travade ner och så galopperade jag upp igen. Om och om igen.
 
HALLELUJA!!!!! För första gången (i mitt liv) fick jag uppleva en kontrollerad galopp där även MIN kropp var med på noterna och betedde sig som den skulle (någorlunda iaf!). Jag hittade sitsen och hur jag skulle lägga tyngden och balansen i stigbyglarna (som jag tidigare med största ihärdighet har undvikit!). Jag slutade dra upp knäna och knipa med fötterna för att hålla mig kvar på ryggen, som jag brukar. Jag slappnade av med benen och kände att jag kunde sitta kvar trots att jag inte knep som en igel runt hästmagen. Vilken AHA-upplevelse och WOW-känsla det blev!!
 
Och plötsligt när jag kände att jag hade hittat tekniken i uppförsbacken så fungerade det även att galoppera på lodrät raksträcka utan att tappa balansen.
 
Men så ska vi väl iofs inte säga hej och hallå förrän vi har kommit över bäcken. Jag lär säkert ha tappat och glömt känslan till nästa lektion. :-S Vi får se... Och skumpigt är det ju fortfarande. Jag är ju inte direkt ETT med hästen om man säger så...... så långt har jag inte kommit.
 
Mot slutet av lektionen ställde instruktören ut en kon på gårdsplanen som tanken var att jag skulle galoppera i en volt runt. Alltså först galoppera raksträckan och sedan runda konen. Men nej, där tog modet stopp. Jag vågade inte. Vi hade så hög fart att det kändes som om vi skulle gå omkull om jag skulle försöka!! (Säkert var vår fart ungefär på nivå med en treårings första stapplande cykeltur, men i min värld svischade såväl hus och hem som ängar, åkrar och träd förbi i den vildaste tänkbara hastighet.)
 
Nä, jag var förstås väldigt glad efter lektionen. Över att jag bara hade fått möjlihet att känna in rytmen lite mer och hittat balansen. Men men, träningen och kampen fortsätter nästa lektion. Som då blir på ridskolan istället. :-D
 
(Hur illa är min galopp-sits egentligen på en skala mellan 0 - 10? :-S)
 

Kommentera här: