Lektion 21 (isis) - galopp på volt

 
Horse of beauty!
 
Kampen med galoppen fortsätter! 😄 Idag har jag haft lektion på Isen igen och precis som sist var det enbart fokus på galoppen som gällde.
 
Vi värmde upp med några volter i skritt och tölt och trav i rundkorallen, sedan fick jag galoppera några gånger uppför backen till gårdsplanen ensam, för att hitta känslan. Och så därefter galopperade vi tillsammans, instruktören på sin häst och jag på Isen. Han blev ungefär lika fartgalen som han brukar bli när han får galoppera i sällskap med en annan häst, men jag lyckades behålla kontrollen och motstå reflexen att "knipa mig fast" med benen/fötterna. Fick påminna mig om att slappna av och ta stöd i stigbyglarna några gånger, men det gick. Jag hittade tillbaka till det där som jag hade hittat förra lektionen på Isen.
 
Bildresultat för rundkorall
 
Sedan galopperade vi på volt, runt utanför rundkorallen. Både tillsammans och ensam. Fantastiskt härligt!! Och Vilken fart de båda hästarna fick upp...!!
 
Det fungerade bra förutom att Isen stundvis försökte rymma ut på de öppna fälten som finns på ena sidan. Jag fick använda mentala och fysiska all kraft och övertygelse jag hade för att behålla honom på spåret. Vid två tillfällen tappade han besinningen och rusade rakt iväg mot vägen och uppför och nerför ett läskigt dike. Vid de tillfällena insåg jag vilken resa jag ändå har gjort de senaste två månaderna. Jag hade inte kunnat hålla mig kvar på hästryggen om detta hade varit för några månader sedan... Ännu mindre hade jag lyckats återfå kontrollen och kunna styra tillbaka honom till spåret. Antagligen hade jag varit skärrad och haft hjärtat i halsgropen och aldrig mer vågat rida... vem vet...

Men inte idag. Nejdå. Taggad upp till tänderna!! Och hjärtat på sin plats i maggropen. Snart kan jag det här med fart och fläkt - peppar jag mig själv! 😁
 
Nästa lektion blir en privatlektion med läraren på ridskolan (hon "den arga" 😉). Det ska bli intressant att se vad jag då lyckas åstadkomma och om jag lyckas göra henne nöjd. Men jag hoppas att jag sedan ska känna att jag är i fas med resten av gruppen på ridskolan i alla fall. Det ska bli skönt att kunna känna så!!

 

Kommentera här: