Lektion 20 - L D:1 programridning och galopp

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Böjt spår med bommar
  • Hoppat bana
 
Idag hade jag min andra privatlektion och även denna gången övade vi på programridning, L D:1, men nu i lättridning och inte nedsuttet som sist. Samt att vi avslutade med lite galoppfattningar. Och idag var alltså andra gången jag övar galoppfattningar! =D Sjukt kul.
 
Och hör och häpna - denna lektion är filmad!! (Samma film som jag hade med i utvecklings-blogginlägget. Och ja, jag vet.. det har tagit lååång tid för mig att hinna ifatt med bloggandet... :-/)
 
Hur lektionen gick? Jodå... Helt okej tycker jag faktiskt. Förutom galoppen som jag inte har hittat än. Alltså stabiliteten i den, takten, formen, ingenting... Jag flaxar och flyger och studsar och vinglar. Som ett trasigt propellerflygplan.
 
 
Jag vet inte alls hur jag ska göra för att inte glappa i stigbyglarna. Både händer och fötter flyger upp. Jag fattar ju att jag så klart spänner mig och liksom kniper om hästen. Det vet jag att jag gör. MEN... om jag INTE gör det så känns det ännu mer studsigt!! :-O
 
Jag tappade innerstigbygeln någon gång också. Det är alltid inre jag tappar. Varför????
 
Vad gäller resten av lektionen (för galoppfattningen testade vi bara ynka 2 gånger, tyvärr. Hade önskat mer.) så gick det ju betydligt bättre iaf. Jag känner mig ganska trygg med traven. Dock glömmer jag fortfarande att trycka ner hälarna och slappna av i armarna/armbågarna. Där finns det avsevärda utvecklingspotentialer, om man säger så... :-D
 
 
En annan sak som jag lärde mig idag var att bromsa med yttertygeln när jag ska ner till trav från galoppen. Jag förstod aldrig om jag BARA skulle bromsa med ytter eller om jag bara skulle bromsa MINDRE med inre. Det är och förblir en gåta... Någon som har något bra svar?
 
Hur tycker ni det ser ut? Ge gärna tips och feedback på vad jag kan tänka på och förbättra.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 E:

Har haft precis samma problem med stigbyglarna. Lärde mig att istället för att tänka att jag ska trampa ner hälen så ska man tänka upp med tån. Har för mig att man blir mer avslappnad i benen då. Och att man tappar innerstigbygeln har någon sagt beror på att hästen liksom skjuter över en på något vis så man hamnar snett, jag minns inte riktigt om det var exakt så dock, det var längesen jag hörde det.
Annars så tror jag det är bättre att tänka på grundsitsen istället och försöka hitta styrkan och balansen så löser det sig.

Sen kna du tänka på att dra bak armarna och böja dem lite, så dem är längs med sidan av kroppen! Man blir mer följsam och får mjukare hand då 👍🏻

Tycker det ser jättebra ut!!

Svar: Tack!! :D Intressanta tankar kring problemet med stigbyglarna och "skönt" att höra att jag inte är ensam om att fundera kring detta! Jag ska iväg och galoppera lite nu strax, så det blir spännande att se om jag hittar något bättre sätt att sitta på. Ska testa det där med att tänka tårna upp!!
Cristall

Kommentera här: