Lektion 16 - gångartsarbete, bogen in och öppna

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Alla gångarter
  • Bogen in och öppna
 
Dagens lektion var en fortsättning på förra, där vi arbetade med traven och tölten - att kunna få dem "hela och rena" - samt lite galopp och öppna i skritt.
 
Öppna
Som vanligt testade vi öppna/bogen in endast i skritt. Jag har inte ännu så pass bra koll att jag kan göra rörelsen i ett högre tempo. Vi började med bogen in, samt övning på överdriven tvärning - bara för att hitta vilka hjälper som korrelerar/samverkar när man vill ha hästens framdel innaför spåret. Vi lade alltså ingen större vikt vid att rörelsen ska vara samlande och perfekt böjd. Sedan höjde läraren kravet mer och mer.
 
Vi har ju testat öppna två gånger tidigare och då har jag väl fått till det bitvis, men hela tiden haft problem med att hästen drar sig/lutar sig inåt i spåret. Idag trillade nog poletten ner tror jag. Jag inte bara förstod utan kom även ihåg att hålla tillbaka hästen på spåret medhjälp av innerskänkeln samt inre sittbenet som tryckte till. Och så lärde jag mig även att det är bröstpartiets (ryttarens!) vinkel som styr hästens framben och ryttarens höfter som styr att bakdelen hålls kvar på spåret. Coolt ju, hur otroligt mycket en sådan liten skillnad kan göra!! Felet jag har gjort tidigare är alltså att jag har vinklat hela kroppen lite i ställningsriktningen - vilket har gjort att hästen glider mer och mer innanför spåret.
 
Därmed inte sagt att det var lätt som en plätt att få till det idag! ;-D Men jag börjar förstå hur jag ska göra iaf.
 
 
Trav/tölt
Idag blev nästan varenda tölt ren från början till slut. Dvs. att jag inte fick travsteg i dem. Traven har jag också rätt så bra koll på hur jag ska få till, men däremot kan jag inte få hästen att trava i form. Men vi har ju inte jobbat så länge med traven heller, så jag får väl ha lite tålamod på den punkten.
 
Galopp
Jodå... Jag fick väl till galoppfattningarna rätt så hyfsat! Däremot så drar hästen inåt i volten hela tiden. Jag har jätteproblem att hålla honom på spåret. Främst i vänster varv. Why???? :-S
 

Kommentera här: