Lektion 15 (isis) - alla gångarter

 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Form i alla gångarter (utom galoppen, där jag fortfarande är i stadiet att jag har tur om jag får upp hästen i galopp ;-) )
 
Idag har vi haft en väldigt skojig lektion som - hör och häpna - blev filmad!! :D :D Små korta bitar av den iaf, som jag har klistrat ihop till en liten film.
 
Vi jobbade med att få en bra form i de olika gångarterna. Och så testade vi lite galopp, som vi inte brukar jobba med på dessa lektioner eftersom instruktören anser att man ska ta en gångart i taget typ och ha STENkoll på varje gångart innan man går vidare. Och för att vi har ett väldigt begränsat utrymme att jobba på, för att paddocken håller på att göras om, så vi har bara en liten rundkorall att tillgå.
 
Hur som helst. Idag testade vi på alla gångarter. Och ni kan få se en liten glimt av dem allihop! (Och JAAA, jag vet!! Jag glömmer fortfarande att trycka ner hälarna ibland. Helt hopplöst vilket amöba-minne jag har!)
 
 
SKRITT
Jag tror att jag lyckades få hästen ganska mjuk och följsam och någorlunda samlad i skritten? Svårt för mig att avgöra, men det kändes iaf som om vi hade ganska bra kontakt.
 
TÖLT
Vissa bitar av tölten fungerade bra, men så fort jag tappar kontakt och drivning så faller formen isär och tölten blir trav- eller passtaktig. Otroligt svårt att hitta den rätta balansen!
 
TRAV
Om det var svårt att hitta en bra form i tölten så var det ännu svårare i traven!! Jag har inte hunnit jobba så mycket med trav på islandshäst ännu, så jag är inte så rutinerad i hur jag ska hitta och bibehålla traven. Men det jag har lärt mig hittills är att hästen gärna går över till tölt om jag försöker samla honom för mycket i traven, vilket gör att jag har blivit lite rädd för att ha för stadig kontakt i tyglarna och så blir det att de istället glappar och jag helt tappar form på hästen. Som ni ser...! :-/ Lite att jobba med där...
 
GALOPP
Och så slutligen galoppen, som ju fortfarande är väldigt ny för mig. Jag är bara fullt koncentrerad på att göra rätt fattning och behålla en stadig galopp. Det är så långt vi har kommit på det området...! =D
 
Har ni någon feedback att ge mig på det ni ser på filmerna!!? =) Jag är tacksam för alla tips och råd jag får!!! <3 Hur är sitsen? Vad gör jag fel? Vad gör jag bra? Etc.

Kommentarer:

1 E:

Det enda jag ser som du skulle kunna tänka på är skritten, hästen går bakom lodplanet alltså att den böjer in huvudet för mycket. Sök på det så kommer det upp bra bilder!
Testa att driva mjukt framåt och försök få fram huvudet lite.

Tycker det ser ut som du har rätt så stabil sits, speciellt efter galoppen. Du sitter inte och skumpar runt utan du hittar balansen fort, jättebra!


Svar: Aha åh det ska jag tänka på! :D Tack snälla för feedback.
Cristall

2 Linda:

Tycker överlag att det ser bra ut!
Ser ut som du har en bra och stabil sits 😊

Svar: Tack!! =) =)
Cristall

Kommentera här: