Lektion 13 (isis) - tölt och sidförande tygelhjälper

 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Tölten
  • Sidförande tygelhjälper
 
Som sagt, det är uppehåll på ridskolan så just nu tar jag bara privatlektioner!
 
Idag fortsatte kampen med gångarterna och i synnerhet med tölten, att få den ren och i form. Det gick bättre idag och nu skulle jag säga att allt sitter utom slutet av tölten - övergången till skritt. Där faller hästen ibland isär (alltså jag tappar samlingen!) och tölten blir travtaktig eller så går han rent av över till trav. Men om man ser tillbaka på bara för fem lektioner sen då även starten och ihållandet av tölten var ett stort problem så har det ju skett stora framsteg! :-) Om jag bara får till de där sluten också så sitter snart tölten.
 
Idag lärde mig instruktören också att jobba sidförande med tygelhjälperna. Hon visade mig hur jag kunde lägga yttertygeln an mot halsen på hästen för att få frambenen innanför spåret! Coolt. Något som man kan ha hjälp av när man rider öppna, menade hon. Jag har ju testat öppna förut men har haft svårigheter att få till hela rörelsen. Nu gick det lättare. Åtminstone åt ena hållet. Det var lite svårare att få någon effekt åt andra hållet, pga. att hästen är stelare åt det hållet. Sen testade vi att variera mellan att rida rakt fram och rida med frambenen innanför spåret, endast med hjälp av att lägga an yttertygeln, i både skritt och tölt. När jag försökte mig på det i tölt tappade jag hela samlingen. Vet inte varför. Det är och förblir en gåta. Jaja... Det blir bakläxa på denna konst.
 
Tänker att jag nog ska filma en av de här islandshästlektionerna någon gång...! Får se till att göra det.
 

Kommentera här: