Lektion 17 (isis) - skolorna

 
 
Oj, oj oj... Nu har jag slarvat med bloggen igen. Denna vecka har varit hektisk, men nu blir det lite bättre!! Så nu ska jag nog blogga bättre denna vecka. :D
 
Denna dag jobbade vi med:
  • Öppna i skritt
  • Sluta/tagen bakdel i skritt
  • Töltarbete
 
Idag hade vi en svåååååår lektion. Jag blev verkligen utmanad!! Vi jobbade först med öppna, som jag har jobbat med förr. Och sedan gick vi över till sluta, eller tagen bakdel som jag väljer att kalla det eftersom jag inte riktigt lyckades med rörelsen på den samlingsnivå som en sluta kräver.
 
Uppvärmning
Vi började som vanligt med uppvärmning. Halter, starter, tempoväxlingar, volter etc. Jag blev uppmanad att göra volterna större så att jag "hann känna in böjningen" och instruktören sa även att jag gärna kunde överböja hästen lite i uppvärmningen bara för att mjuka upp.
 
Sedan jobbade vi mer med tempoväxlingar där vi växlade mellan samlad och ökad skritt. Jag red i som en liten kvadrat, där jag växlade från samlad till ökad skritt på varje sida. Svårt ändå! Jag var tvungen att rida mycket med sätet för att kunna göra skillnaden ordentligt och så att reaktionen kom direkt och inte efter några stegs hjälper. Samt lägga till skänklarna i övergången till ökad skritt.
 
Öppna
Nu har jag testat öppna några gånger, så nu börjar rörelsen sätta sig. Idag gick det riktigt bra!! Jag kunde få hästen att rida i öppna långa sträckor. En ny aha-upplevelse för idag var att jag kunde få frambenen mer innanför spåret om jag lade an yttertygeln mot hästens hals. Och så samtidigt sitta till ordentligt med inre sittben för att trycka tillbaka resten av kroppen på spåret. Så länge jag koncentrerade mig 100% på att göra detta rätt och balansera upp hjälperna så gick det alldeles utmärkt!

Sluta/tagen bakdel
Därefter gick vi över till sluta. Utan någon närmare introduktion. Vilket vi insåg efter en stund att jag nog behövde!
Jag gjorde några tappra försök att få till rörelsen, men lyckades inte alls. Bakdelen ville liksom inte böja sig innanför spåret!!! :-O Hästen blev plötsligt hur stel och tung som helst att röra på. Jag gjorde allt jag kunde för att flytta ut rumpan på honom, men hästen lät sig inte rubbas och svettet rann i pannan på mig... Skiiiiitsvårt ju!!! Hur gör man??? Jag testade allt. Mer tryck med ytterskänkeln, mer tryck med yttre sittben, vinklade mina höfter så som bakdelen skulle gå, lutade vikten en smula innanför spåret. Nejdå. Han gick rak som en pinne framåt. Möjligtvis bemödade han sig med att tvära vissa passager, men fortfarande med rak kropp.
 
Vad kan jag har gjort fel?? VIlken hjälp har jag missat att använda mig av???
 
Åttor med fokus på böjningsväxing
Så vi backade och valde att jobba med introduktionsövningar till slutan istället där vi jobbade med att få hästen mer lösgjord och följsam, samt att jag skulle hitta hur jag skulle använda hjälperna. Jag red i åttor, där jag fick fokusera mycket på att byta håll och riktning på böjningen hela tiden. En väldigt nyttig övning för att få kontroll över sin egen kropp och för att mjuka upp hästen!! Jag tyckte att övningen gick riktigt bra och jag kände att jag fick koll på hjälperna och sitsen. Så jag ville gärna ge slutan ett nytt försök, men instruktören tyckte vi skulle fortsätta med det nästa gång. Hästen började bli trött. (Jag också visserligen! Men skam den som ger sig.)
 
Töltarbete
Som vanligt ägnade vi de sista 10 minuterna åt töltarbete. Instruktören tyckte att tölten såg riktigt fin ut idag!! Fin form på hästen. Säkert hade jag fått lite gratiskjuts av att vi jobbat så mycket med skolor precis innan. :-) Jag fick några travsteg någon gång mitt i tölten, men då tipsade instruktören mig om att trycka till med inre sittben och då fick jag ganska fort ordning på tölten igen. Bra tips!!
 
Reflektion efter lektionen...
 
Detta var en av de bästa lektionerna någonsin. Inte minst till min prestation sett! Jag har nästan aldrig varit så totalt fokuserad från början till sluta. Jag kom ihåg händerna, att hålla dem stilla, att böja på armbågarna och ha en flexibel och mjuk kontakt med munnen (hästens!) och jag kom ihåg hälarna heeeeeela lektionen! Jag hade en bra sits och det bästa av allt - dag var första gången någonting som jag kände mig bekväm och hemma i sadeln direkt jag satt upp!! Annars brukar jag känna att jag har en "startsträcka" på ca. 10 min innan jag hittar ridningen. Jag sitter liksom ofta och slarvrider i början.... Inte idag. Idag var jag och hästen ETT från börja till slut. JUBEL!!!
 
 

Kommentera här: