Veckans hyllning - Charlotte Dujardin

Jag tyckte det kan vara kul att ha lite olika "Veckans... blablabla" med all möjlig och omöjlig hästinformation för oss hästnördar. Denna vecka vill jag hylla en särskild kvinna: Charlotte Dujardin!!

Jag vet inte mycket om henne egentligen, men innan jag började rida hittade jag hennes Grand Prix Freestyle uppvisning på youtube och när jag såg den... Alltså hennes uppvisning inspirerade mig så till den milda grad att jag satt där alldeles tårögd, med hjärtat i halsgropen och snörvlande! Och var en helt fantastisk föreställning. Breathtaking!!!
 
Så jag undrar... Hur många år av ridlektioner tar det innan man kan få hästen att dansa sådär???? Ni hästproffs kanske vet??
 
 
 
Fakta för den vetgiriga:
 
Charlotte är en ryttare från Storbrittanien. Hon började rida som 2-åring (Ajdå, jag ligger minsann i lä...!). Hennes mamma hade svårt att finansiera sina döttrars ridning, så hon löste det genom att köpa ponnier som Charlotte och hennes syster sedan fick rida in och sälja igen med vinst. När Charlotte var 16 vann hon den prestigefylda Horse of the Year show. Därefter började hon jobba hos en framgångsrik dressyrryttare som även blev hennes tränare. Hon fick rida hans hästar och med en av dem, hästen Valegro, blev hela världens dressyrmästare. De vann otaliga stora tävlingar och slog poängrekord i OS.
 

Kommentera här: