Lektion 9 - rida över bommar

 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Rida över bommar i skritt och trav
 
Idag var min första ridlektion i grupp nummer 3. Spännande!! Lektionen ägnades åt att skritta och trava över bommar. Egentligen inga konstigheter alls. Bara att lita på hästen och tänka på att följa med huvudrörelserna med händerna, så att hästen kan sträcka ut sitt huvud när den kliver över bommarna. Jag visste först inte att man skulle göra någonting med händerna eftersom jag var den enda i gruppen som inte hade ridit över bommar förut. Så jag fick skäll av läraren. "Men ta fram händerna mot hästens mun i god tid då!!" Ropade hon efter mig. Jaha!!? Ska man ta fram händerna? Så bra att jag fick veta det. ;-) (Sådant tycker jag man borde informera om i början av lektionen. Eller??)
 
 
 
Vi red bana med flera olika bommar som låg ibland ensamma och andra ihop med korta avstånd, så att hästarna var tvungen att ta stora kliv över. Allt gick som smort (i början). Tyckte jag. Det tyckte inte läraren. Hon klagade på mina händer som inte gav hästens huvud tillräckligt mycket frihet. Jag försökte tänka på det hon sa, men ju mer jag fokuserade på det desto mer spänd blev jag varje gång vi skulle över. Och så plötsligt snubblade Mr W rejält på en bom och jag trodde vi skulle ryka rakt i backen. Min vanliga otur liksom! Efter det var både han och jag nervösa inför varje bom och balans kändes mer och mer avlägsen... :-(
 
 
Jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra för att komma över på ett snyggt och smidigt sätt. Om jag skulle ställa mig upp i typ lättsits över bommen?? Om jag skulle lyfta fram händerna fritt så att tyglarna blev slappa eller helt enkelt hålla dem och ta stöd mot halsen kanske? Eftersom vi travade över bommarna i lättridning (inte samma sak som lätt sits om jag har förstått det rätt.) innebar det att jag skulle resa mig i takt med hästens rörelser och då blev det plötsligt svårt att hålla tempot/takten, som läraren brukar påminna om, eftersom hästen tar större kliv över bommarna. Ska man då bara resa sig lite extra länge över bommen eller?? Suck.... Om jag ändå hade haft något hästproffs att fråga. :-( 
 
För eventuella nybörjare som har förirrat sig in i min blogg vill jag uppdatera detta inlägg och sammanfatta lite värdefulla instruktioner och tips som jag fått av en av mina hästproffsiga läsare! (Tack Elin!)

Så här ska man göra när man rider över bommar:
  • Förbered innan bommen genom att göra hästen uppmärksam på att "något kommer hända". Jobba gärna med att kombinera skritt, halt, trav innan du rider bommar för att se att du har hästen "mellan hjälperna" (brukar man väl säga? Det betyder att hästen är lyhörd och följer dina hjälper.) och se till att hästen jobbar med bakbenen.
  • Lägg upp ett friskt tempo innan bommarna!
  • Lättast i början är att stå upp i lätt sits, men inte luta sig för mycket framåt. Rider man lättridning gäller att följa med i hästens rörelser och takten som bryts lite över bommarna.
  • Behåll kontakten i tyglarna (annars tappar hästen stöd och snubblar) men var mjuk i händerna och följ med hästens huvud fram när den kliver över bommarna. Hindra inte hästens rörelser men var inte heller för slapp! (Jag gjorde båda dessa nybörjarmisstag, vilket ledde till snibbel och obalans!)
(Någon som har något att tillägga?)
 
Reflektion efter lektionen...
 
Jag kände mig lagom kass och bakom flötet efter denna lektionen. Sämst i gruppen liksom. Alla andra verkade ha stenkoll på vad man skulle göra. Utom jag. Det var en jobbig känsla. Jag vet inte vad jag gjorde för fel som gjorde att hästen började snubbla över bommarna, men det var som om både han och jag blev mer nervösa och spända för varje gång det hände. Och så här efteråt känns det som om jag inte riktigt förstod hur jag skulle göra eller vad som var fel... Då undrar man ju hur nästa bom-lektion ska gå.........! :-( *nervös*
 
Någon som har några tips att ge mig?

Kommentarer:

1 Elin:

I början av sin karriär så är det lättast att stå upp över bommarna, i lätt sits men inte luta sig överdrivet framåt. Känn gunget och få in takten i din kropp. Hästens steg ändras ( speciellt om bommarna är lite höjda) och bli tydligare och då tappar man lätt takten i lättridningen. Tyglarna ska du hålla kontakten i, så om du då står i lätt sits är det lättare i början att som du säger "följa med hästens huvud lite fram". Om man släpper för mycket på tygeln precis framför eller mitt i bommarna så stör man den och den kommer att snubbla. Tänk på att förbereda allt innan du kommer till bommarna/hindret, lägg upp tempot ( hästen ska ha ett friskt tempo och lyssna på drivande och bromsande hjälper, mycket skritt-trav-halt-skritt-trav). Jag vet att det är svårt att i grupp och som relativt ny inom ridningen göra en ordentlig individuell uppvärmning, men försök att inte bara trava på när ridläraren säger " trav". Utan förbered dina övergångar, gör några extra, för det är i övergångarna som hästen har sitt bästa påskjut bakifrån och det väcker upp bakbenen som sen ska lyfta upp hästens framben över bommarna/hindret.

Svar: Oj vilket pedagogiskt och utförligt svar!! TACK!!! Tänk om läraren kunde förklara detta lika bra som du. :-O Då kanske jag hade förstått lite bättre redan från början. :-D Jättetacksam för ditt svar. Jag ska skriva ner detta och försöka komma ihåg till nästa lektion.
Christa Ajris

Kommentera här: