Lektion 11 - trav på volt och fältsits

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Skritt och lättridning i trav på volt
  • Trav i lätt sits
 
Idag red jag i den enklare gruppen (grupp 2) för att jag är bortrest imorgon på min vanliga lektion (grupp 3). Vi hade dessutom en vikarie idag, som inte riktigt hade koll på vad vi brukade göra så hon lade för säkerhetsskull ribban vääääldigt lågt. "Har ni testat att trava någon gång?" Undrade hon försiktigt och jag insåg i samma ögonblick att detta väl inte skulle bli den skojigaste lektionen direkt. :-D Inga utmaningar, inget nytt, inget fartfyllt... :-( Bara trava runt, runt, runt på små stackars pollar som hellre ligger i boxarna och fiser......
 

Men det här med att rida i grupp blir mycket vad man gör det till, tycker jag! Man kan lära sig massor eller bara "åka häst" i all evighet och aldrig bli en bra ryttare. Hästarna följer ju gärna varandra, går helst åt samma håll och gör samma sak, så man kan komma undan med att bara följa hästen och inte ta några egna initiativ. Eller så lägger man manken till att verkligen ha full kontroll över sin häst,  och öva på allt man kan kan komma på att öva på. Öva på att stanna fast alla andra ekipage fortsätter, gå åt höger när alla andra går åt vänster etc. Det är ju då man verkligen märker om man kan rida! :-) Dock kan man ju inte bara hitta på såna där egna vägar mitt i lektionsridningen. Då skulle nog ridläraren bli irriterad! :-D Men jag försökte göra det jag kunde för att göra lektionen givande. Jag övade på det som jag brukar jobba på med min andra instruktör; ställning, böjning, kontroll av bakbenen, få hästen att gå på tygeln etc.

 
 (Lätt sits/fältsits på bilden ovan!)
 
I slutet av lektionen överraskade hon dock oss med att utmana oss att rida trav i lätt sits/fältsits (vilket inte är samma sak som att "rida lätt" i trav, kan jag ju förklara för eventuella ovetande!), dvs. typ stående i sadeln. (Används i vanliga fall mest vid galopp, hoppning eller klättring.) Oj, tjena!! Svårare än det låter. :-O Man måste ha en rejäl skopa balans för att inte falla framåt eller dunsa tillbaka i sadeln när hästen gör alla sina avancerade moves.
 
Det kändes som om jag stod huvudstupa över hästen när jag skulle försöka hålla mig kvar. Med näsan rakt i nyllet på honom. Ja, i början såg det nog rejält tokigt ut, men i slutet fick jag - hör och häpna! - beröm. "Det där ser ju riktigt fint ut!" Ropade läraren till mig. Det tog ett tag innan jag begrep att det var mig hon ropade till, för jag kände mig långt ifrån fin. Men det jag lärde mig var att våga luta sig mer framåt än vad man tror att man måste göra. Gärna ta tag i manen om man behöver, så här under upplärning. Åtminstone var det mitt problem, att jag hade en tendens att bli baktung och dunsa tillbaka i sadeln när jag försökte hålla mig stående.
 
Reflektion efter lekionen...
Jo, men det blev en ganska lärorik lektion trots allt, tack vare fältsits-övningen i slutet. Kul!!
 
Är det någon som har något tips att ge gällande att få en bra balans i fältsitsen?? Väldigt svårt tyckte jag.

Kommentera här: