Lektion 7 (isis) - Skänkelvikning och hästens form

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Formen/samling i skritt och tölt
  • Skänkelvikning
 
Denna lektion blev en fortsättning på förra islandshästlektionen då vi testade skänkelvikning. Idag jobbade vi med det på riktigt, halva lektionen. Jag fick till det riktigt bra tyckte jag! (Måste bara komma ihåg att bromsa upp med yttertygeln och verkligen trycka till med inre skänkel så att rörelsen blir sidvärtes.)
 
Förutom det jobbade vi som vanligt med tölten och liksom sist upplevde jag att det var i det närmaste omöjligt att få till den ren utan travinslag. Gaahhh! Oerhört frustrerande!! Speciellt när man känner att man inte har en aning om vad man ska ändra på för att travtakten i tölten ska försvinna. Nu är det ju inte så att tölten hela tiden blir travaktig, men lite då och då kommer traven in mitt i tölten och då får jag problem att hålla kvar tölten utan tappar den. Kanske när jag driver på för mycket utan att också hålla kvar samlingen? Nä, jag har ingen aning... vad lösningen är.... :(
 
Vi jobbade mycket med formen och ju bättre form han fick, desto renare blev tölten. Jag påmindes igen om hur viktigt det är att benen är aktiv i alla rörelser, i halter, i starter, i övergångar från en gångart till en annan. ALLT ska börja i bakbenen! Jag har ganska lätt för att komma ihåg allt detta i starterna/övergångarna till en snabbare gångart eftersom det då är naturligt med ordentligt med drivning, men det är svårare att få med bakbenen i nedgången eller halten tycker jag. (Jag måste liksom tänka att jag ska stanna hästen med tyglarna men fortsätta driva fram bakbenen med sätet, så att halten avslutas med att de kommer sist in under magen. KLURIGT!!)
 
Någon som har några tips på hur jag ska få tölten renare?
 

Kommentera här: