Lektion 9 (isis) - öppna på volt och töltarbete

 
 
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Öppna på volt, i skritt
  • Töltarbete
 
Lektionen började som vanligt med att jag fick värma upp på egen hand - med halter, varvbyten, små volter och tempoväxlingar i skritt. För att få ihop hästen. Få honom smidig, lösgjord, "mellan hand och skänkel" som man säger, eller på tygeln eller allt vad nu folk kallar det. On the bit, så att säga... Ja, ni fattar grejen. :-D
 
SKOLOR
Därefter introducerades jag för några nya övningar - skolorna; öppna och sluta. Men idag skulle vi endast jobba med öppna, som väl anses vara lättast att starta med.
 
(En sammanställning av skolorna på mark; öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta etc.)
 
(Här ser ni en öppna! På ett väldigt fint 3-spår. Bra jobbat, ryttaren!!)
 
Lite bakgrundsinfo för nyfikna rookies!
När man pratar om skolorna brukar man främst syfta på öppna och sluta, men skolorna innehåller även de svårare dressyrövningarna som görs "ovan mark" (bl.a. det enastående konststycket "capriole" som jag har döpt bloggen efter). Det är nog ingenting man ens kommer i närheten av på en vanlig ridskola. Men det kan ju vara intressant att veta ändå...
 
(Här på bilden ser ni hur spåren ser ut för öppna, respektive sluta. Samt alla de förvända övningarna.)
 
Öppna (eller på engelska "shoulder in") och sluta (travers/haunches in) är två samlade rörelser där hästen är böjd och går på 3 (eller 4 - om det är en sluta) spår. I öppna går hästen med bakdelen på spåret och framdelen innanför, i sluta tvärt om. Eller om man förenklar det ytterligare: I öppna går hästen som om den ska öppna en volt. I sluta går hästen som om den sluter en volt. Så tycker jag själv att det är lättast att beskriva det. Hästen ska gå böjd som en banan, typ, men ha olika delar på spåret. Hänger alla gröngölingar med? :D
 
Jag har (turligt nog!!) ingen film på när jag försöker mig på en öppna. (Eller om man i detta stadiet kanske mer ska kalla det för "bogen in"?) Men på youtube finns det gott om bra exempel. Beskåda t.ex. denna fina uppvisning!!
 
 
Min upplevelse - av att rida öppna för första gången!
Jag red öppnan i skritt, vilket förstås är lättare än i trav, som på filmen. Svårt att som nybörjare hålla reda på alla hjälpernas funktioner om det går för snabbt, så det är klokast att börja i skritt tyckte både jag och instruktören. :-D
 
Jag lyckades väl någorlunda, bitvis åtminstone. Men mitt största problem var att hästen lätt blev överböjd i nacken istället för att jag fick frambenen ordentligt innanför spåret. Alltså, jag "fuskade". För att få till öppnan ordentligt måste jag kanske lägga an yttertygeln mer och sitta till på inre sittbenet samt vrida mina höfter mer i ställningsriktningen. Tänker jag? Men det där med sittbenens funktion glömmer jag lätt av när jag rider!! Så otroligt viktigt om man ska få till en sådan här rörelse. Det går liksom inte utan.
 
Sen när jag lade manken till att få in frambenen innanför spåret och väl lyckades så blev det istället att hästen drog mer och mer inåt och jag hade svårt att hålla honom kvar på spåret alls. :-( Tips på hur man håller hästen kvar på spåret när man rider en öppna mottages TACKSAMT!!
 
Jag kan ju sitta så här efteråt och förstå hur jag borde ha gjort för att få till det bättre, men just under lektionen tycker jag att det är skitsvårt att hålla allt i huvudet. :S Jag har ju inte ännu kommit så pass långt att jag har de självklara grunderna automatiserade som de erfarna ryttarna har. Jag måste tänka till med allt, allt, allt, allt och ha 150% koncentration. Och det orkar jag inte varje stund... :-P
 
Vi testade öppna i båda riktningarna, vänstervarv och högervarv. Hästen var lite smidigare, mjukare att böja, i högervarvet märkte jag. Sen tyckte jag också att det var svårt att "ställa om" min kropp till vänstervarvet när jag hade lärt mig övningen i höger. Allt blir ju tvärt om! :-O
 
Kritik/påminnelser som jag fick av instruktören
  • Jag drar bak innerskänkeln lite för mycket när jag ska korrigera bakdelen, så att jag tappar den lodräta sitsen!
  • Jag glömmer yttertygeln... den glappar ibland och tappar då sin funktion, vilket gör att ytterbogen skjuter utåt (om jag minns rätt, så var det så hon sa :D)
  • Och så det här med sittbenen... GAAAHHHH!!! Får inte till det. Jag skulle sitta till med inre sittben tror jag det var, för att hålla kvar baken på spåret. Men samtidigt behövde jag ibland justera spårningen med vikten för att han drog in mot mitten och då skulle jag ju väga mig utåt, vilket för mig innebär att jag trycker till yttre sittben. Hur rider man med vikten utåt, fast ändå på inre sittben??
 
Det här med vikten använder man sig mycket av på islandshäst. Vet inte om det är likadant på "storhäst"??
 
TÖLTARBETE
Efter en stunds kamp med öppnan gick vi över till att tölta istället. Jobba på övergången mellan samlad skritt och samlad tölt. Jag brukar ju ha stora problem med att Isen (hästen) lägger sig i trav istället för tölt ibland. Ibland i övergången från skitt men allra mest i slutet av tölten när jag ska tillbaka till skritt och tappar bakbenen!
 
Idag gick det mycket bättre iaf. Hemligheten var helt enkelt att jag var mer bestämd med både tygelkontakten och drivningen. Och så spänna rumpan/låren en aning just när man går in i tölten. Minns inte varför, dock! :D Men det fungerade. Alltså... Samlad skritt -> Halvhalt -> Sitt till/spänn rumpa och lår och driv in i tölten... Typ!
 
Vi avslutade med lite skänkelvikning och denna gång gick det faktiskt alldeles utmärkt!! Tyckte både jag och instruktören. Nu känner jag att jag har fattat hur en skänkelvikning går till. Men vi har ännu inte testat den i trav/tölt. Vi hann inte så långt...
 
Funderingar efter lektionen...
 
Ja, det blev ett långt inlägg detta... som vanligt, när jag skriver. Men så är det ju också kolossalt mycket jag får lära mig på dessa privatlektioner!! :-O Det är som om jag liksom får lära mig lika mycket som en hel månads lektioner på ridskolan. Minst.
 
Och som sagt... Om ni har några tips åt mig på hur jag bättre ska kunna hålla hästen på spåret när jag rider en öppna så får ni gärna avslöja dem för mig! :D Och om ni har några tips på hur man ska tänka om det här med att sitta till på ett visst sittben (och t.ex. ha tyngdpunkten på motsatt sida, för att leda hästen ditåt). Hur får man till det?? Känns ju som om man sitter som en fällkniv.
 

Kommentarer:

1 Moa:

Jag tänker så att det finns inga knep utan det är bara att öva, öva och öva tills man förstår hur allt funkar :)

Svar: Jo så är det nog :D
Christa Ajris

Kommentera här: