Lektion 8 (isis) - tempoväxlingar och övergångar

 
 
Denna lektion jobbade vi med: 
  • Tempoväxlingar i skritt, från samlad skritt till ökad skritt etc.
  • Övergångar mellan skritt och tölt
  • Skänkelvikning
 
Idag har vi jobbat med tempoväxlingar och övergångar. Skillnaden på att gå från samlad skritt till ökad skritt och samlad skritt till tölt.
 
Som vanligt hade jag problem med att kunna få till en ren tölt, det blir lätt trav på Isen åtminstone i slutet av tölten då jag ska ner till skritt igen. Men skam den som ger sig!! Läraren pratade något om att han "faller isär" i slutet vilket gör att han går in i travgång. Jag måste få med mig bakbenen på honom ända in i skritten eller halten.
 
Jag insåg återigen hur viktigt det är att driva med sätet. När jag skulle gå tillbaka från ökad skritt till samlad skritt ville han gärna stanna helt och hållet (han är väldigt känslig för hjälperna) om jag inte kom ihåg att hålla uppe drivet med sätet.
 
Sedan övade vi skänkelvikning och det gick okej men inte helt hundra. Ibland hade han för hög fart in i skänkelvikningen, för att jag inte höll tillbaka honom tillräckligt mycket i yttertygeln. Precis som sist. Jag måste vara mer bestämd och våga hålla emot och hålla ihop honom.
 
Reflektion efter lektionen...
 
Nä, denna lektion kändes i det stora hela som om jag tog ett steg bak i utvecklingen och gjorde om det jag redan hade lärt mig. Jag kände inte att jag gjorde någon större framgång i någon del av uppgifterna. Suck... :(

Kommentera här: