Filmer - min utveckling under 5 månader

 
 
Jag har blivit beordrad att lägga ut någon film på när jag rider. Tyvärr har jag varit väääldigt dålig på det, eftersom jag sällan kommer ihåg att fota när jag är i stallet och nästan aldrig har någon med mig som kan filma. Men jag tänker att jag ska bli bättre på det!! Det är ju roligare både att blogga och läsa om det finns lite bilder då och då som lättar upp det. :D
 
Jag har grävt i min mobil och lyckats hitta några filmsnuttar som min man har "råkat" ta någon gång under lektionerna. Det är mest bara från privatlektionerna för grupperna vill jag inte filma av hänsyn till de andra tjejerna.
 
Ni får gärna komma med konstruktiv kritik på vad jag ska jobba på!
 
 
 
MIN ALLRA FÖRSTA RIDLEKTION - då såg det ut så här...! :P
 
 
Ja, vad ska man säga. :D :D :D :D Jag bara skrattar när jag ser detta! Jag ser ut som en livrädd, kutryggig michelingubbe med flaxande armar och ben. De slänger än hit och än dit... Hälarna pekar upp i skrevet på den stackars hästen och inte vet jag då varför jag har dem så!? Fingrarna krampar. Huvudet dånar antagligen av koncentration. Och ändå lyckades jag knappt få grepp om någonting den dagen. :-D Men så är det väl när man rider för första gången antar jag.
 
Och så cykelstyret... Det fabulösa cykelstyret!! Jag minns att jag frågade min kära Daniel efter lektionen hur det såg ut när jag red. "Ja..." Sa han lite eftertänksamt. "Det ser ju ut ungefär som om du kör en raggarmotorcykel. Du vet en sån där lång och bred sak med cykelstyre brett som en hammarhaj." Hahaha... Jo, jo jag tackar! Vilken komplimang. NOT. (Ja, hela det blogginlägget om första lektionen och hur det kändes kan ni läsa HÄR.)
 
Det var en kul dag det där!
 

 
Typ lektion 5 eller något (jag är hon på fuxen)
 
 
Min kommentar på klippet...
 
Några lektioner senare kunde jag väl åtminstone styra själv och ta mig framåt i ett någorlunda tempo. ;)
 
Ja, jag har ju en lite lustig sits här. Lite sådär lagom såsigt framåtlutad, med ögonen stirrandes i nackhåret på hästen. Händerna skumpar och är lite överallt, men främst uppe i luften. Fötterna dansar balett. Svängarna är tjocka och klumpiga.

MEN jag kan ju trots allt rida lätt och några sekunder där i klippet lyckas jag till och med smyga till mig några travsteg nedsuttet. Det får väl ändå ses som ett positivt inslag i det hela!
 

 
Lektion 17 - efter ca. 4,5 månaders ridning (har inte hunnit blogga om denna ännu!)
 
 
Denna lektion var första gången jag red nedsuttet mer än några meter! Whohooo.. Skitkul!! Som att sitta på en studsboll. :P
 
Här kör vi igenom programridningen för L D:1.
 
Halterna är inte korrekta. Jag får inte med bakbenen på honom som jag borde, sa instruktören. Men jag hade inte en sekund koncentration till övers för att tänka på hästens bakben just då... Här har jag fullt sjå med att komma ihåg var jag ska och var jag kommer ifrån. Typ. Och försöka få in känslan i den nedsuttna traven. Frågan är - hur ser det ut?? För era vana ögon? Med den nedsuttna traven alltså.
 
Sitsen har ju iaf blivit bättre sedan lektion 5! Här har jag gått från att vara en aning framåtlutad (om ni såg i lektion 5) till att istället bli bakåtlutad. Det fick jag å andra sidan kritik för nu, att jag satt för bakåtlutad alltså. Man kan ju bli förvirrad för mindre!

Fortfarande har jag uppenbara problem med att hålla mina händer stilla - och ihop - och ner. Lite mer avslappnade och böjda armar skulle jag ju behöva! Men det är ju som sagt ett återkommande dilemma.
 

 
Lektion 19 - efter ca. 5 månaders ridning
 
 
 
Min kommentar på klippet...
 
Ja, nu blir det intressant. För det är ungefär här jag är nu! :)
 
Alltså, haha... De där halterna! Hur ska man få till dem egentligen?? När jag försöker få med baken så börjar hästen gå åt sidan istället.
 
Några andra grejer som jag kan se behöver förbättras:
  • Jag har för dålig kontakt i tygeln! Den glappar.
  • Jag glömmer fortfarande att slappna av i armarna och ta ner händerna.
  • Ner med hälen, ner med hälen...!!
 
Den här hästen tycker jag ju är ganska jobbig att rida. Han är typ omöjlig att rida utan spö (åtminstone har han rykte om sig att vara det) och jag gillar inte att använda spö. Så därför blir tempot hackigt, för att han tappar fart hela tiden. Det gillar inte min ridlärare! :O Hehe...
 
Det jag tycker är bra är att jag kan se att han får lite mer eftergift (?) i nacken mot slutet av lektionen. I början stack han nosen i vädret som en liten stursk struts och släpar väl nästan bakbenen med sig. Så brukar han gå och jag brukar sällan få någon fason på det. Det är inte något jag fokuserar på (jag har fullt upp med allt annat ;) ), men här på filmen tycker jag mig se att han blir liiiite mjukare i kroppen iaf efter ett tag. Det tycker jag väl ändå är ett steg i rätt riktning.
 
Sen kan jag se att han lyfter upp svansen där mot slutet... Vad betyder det?? :O
 
 
Galoppen är väldigt ny för mig här, det har nästan inte blivit någon galopp på grupplektionerna utan detta är typ 3:e gången jag testar. Jag kan ju se att jag är "all over the place" med benen och armarna. Har inte hittat balansen och rytmen...
 
Sen har jag ett stort problem och det är att jag liksom tappar stödet i stigbyglarna, i galoppen. Fötterna glider antingen för långt in i stigbyglarna eller så tappar jag dem helt när jag försöker hålla dem kvar på främre delen av foten. Inte fötterna alltså utan stigbyglarna! ;) 
 


Vad tänker ni när ni ser de sista filmerna? Vad behöver jag jobba mer på? Dela gärna med er av er kunskap och vad era expertögon kan se!!
 
Och vad tänker ni om det här med att sitta för bakåtlutad. Ska jag luta mig mer framåt eller?? Jag får inte grepp om hur jag ska sitta. Hur ser det ut på sista lektionen?

Kommentarer:

1 Moa:

Just med sitsen så tänker iallafall jag att du ska försöka räta upp och sitta så att axlarna och höfterna går i en rak linje. Kanske inte bästa förklaringen men men :)

Svar: Tack för svar! :D Jag förstår, men det jag tycker är svårt är att veta NÄR de är raka. Alltså är det bättre på lektion 19 eller lektion 17? :S
Christa Ajris

2 Anonym:

När jag pausa videon från lektion 19 vid ungefär 2:23 tycker jag du sträcker på dig bra i ryggen och sitter varken för framåt eller bakåtlutad. Försök att därifrån rulla bak axlarna lite och få in armarna mer mot sidorna (vet inte riktigt hur jag ska förklara hoppas du förstår 😊). Då kommer du även få en bättre position på handen. Sen bara att slappna av i knäna och benen så kommer även hälen att komma ner. Sen är jag definitivt ingen expert eller proffs men är vad jag tycker. Lycka till, tycker du är jätteduktig och kommer absolut börja följa din blogg :)

Svar: Tack snälla för svar!! Åh då tror jag att jag förstår hur jag ska sitta. Har kollat på 2:23 hur jag sitter där nu! :D Ska verkligen försöka tänka på det där med armarna och axlarna nu. Axlarna hade jag inte tänkt på innan så det var nytt! Jättebra tips!!
Christa Ajris

3 Moa:

Jag tycker att du sitter bättre på lektion 19 men gärna att överarmarna är lite mer längs med din kropp och att axlarna är avslappnade. Om du känner att du blir spänd i axlar/armar kan du rulla axlarna bakåt lite för att slappna av igen :) Sen så är det väl gärna lite mer ner med hälarna ^^

Svar: Åh tack för tips!! Jag har inte tänkt på axlarna! :O Tack, jättebra tips.
Christa Ajris

4 Anonym:

Anledningen till att stigbyglarna åker in eller ut är antagligen att du klämmer med knäna. Då tar man alldeles för dåligt stöd i stigbyglarna. Dessutom, klämmer man sådär kan en trög häst bli ännu trögare, den liksom stänger av då. Bättre att vara avslappnad i benen och bara skänkla då och då.

Svar: Ah!! Tack, jag tror verkligen att du har rätt. Ska försöka slappna av mer nästa gång! :D
Christa Ajris

5 Sanna:

Jag tycker det ser jättebra ut! Ett tips angående sitsen är att trava lite utan stigbyglar. Då brukar man komma ner bra i sadeln, det brukar fungera för mig. :) Jag tycker inte heller du ska vara för bekymrad angående glappande tygel. Det är klart att du ska tänka på det, men det är MYCKET bättre att glappa lite än att man är för hård och håller balansen i handen. :)

Svar: Tack snälla för svar! Hoppas vi får testa att trava utan stigbyglar snart då så jag kan öva mig på det. =D
Christa Ajris

Kommentera här: