Lektion 12 (isis) - rena gångarter

 

Denna lektion jobbade vi med:
  • Samling i olika gångarter
  • Trav, lättridning och nedsuttet
 
Det är lite uppehåll på ridskolan (ja, jag är lite efter med bloggandet nu), så därför har det blivit att jag har tagit extra privatlektioner på islandshäst istället under tiden att det är paus på skolan. Denna lektion var väl iaf i det stora hela en fortsättning på den förra lektionen. Samma ämnen och arbetsområden. Det nya var väl att vi även arbetade med traven - vilket är första gången på en islandshäst för mig!
 
Töltarbete
Idag gick det bättre med tölten. Jag lyckades samla hästen mer och få en renare tölt. Kul!! Anledningen till att det gick bättre idag var att jag kom ihåg att slappna av, men ändå driva med sätet. Samt att jag hade en bättre kontakt i tyglarna.

Ny lärdom för idag var också att jag skulle rakställa hästen precis innan jag gjorde en halvhalt, samlade och drev upp i tölt. Minns inte varför eller vad det hade för funktion..... :-/
 
Förra lektionen skrev jag att jag hade problem med att få till en samlad halt, där bakbenen är med ordentligt. Problemet jag hade var att när jag försökte driva in i bakbenen i halten, med hjälp av skänklarna, så tolkade hästen det som en signal på att han skulle fortsätta istället... så då pinnade han vidare! Idag kom jag på lösningen!! =D Jag drev in honom i halten med sätet istället men höll skänklarna helt still. DÅ äntligen hittade vi det!!! Jubel och granater. Det går framåt...!
 
Travarbete
Ja, mot slutet av lektionen jobbade vi med traven. Det är svårt att hitta traven på Isen (hästen) så det var en utmaning kan jag säga!! Han lägger sig gärna i tölten alternativt växlar okontrollerat mellan dem. Det som jag tyckte var svårt var att om jag samlade honom för mycket i traven så föll han tillbaka i tölten istället, så därför vågade jag nästan inte ta i tyglarna och driva på vilket gjorde att formen var ganska spretig och... ja... obefintlig. Och eftersom jag inte fick till en bra form på honom i traven så blev traven inte heller så bra. Jag fick inte med baken och ryggen ordentligt och Isen körde upp huvudet i vädret - vilket i sin tur gjorde att traven blev väldigt stötig och skumpig. Oren. Omöjlig att rida nedsutten!! :-(
 
För att få honom att lägga sig i traven var jag tvungen att få en längre och lägre form på honom, och ge lite mer frihet i tyglar. Jag var också tvungen att driva IN honom i trav. Medan jag när jag skulle få tölt drev UPP honom i tölten. Alltså då menar jag att skillnaden blir att jag liksom "kickar igång honom" lite mer när jag vill få tölten, rivstartar lite mer. Men att jag ska få en längre form på honom betyder iofs inte att jag ska släppa kontakten i tyglarna... så ja... det blev lite fel där. Jag behöver hitta balansen i att kunna bibehålla traven även om jag samlar upp den.
 
Sen vet jag inte om det finns andra hemligheter också som kan hjälpa mig att separera dessa gångarter och få dem rena. Ni kanske har något tips på hur man ska tänka?? Ni som har erfarenheter av att rida islandshäst - har ni några "problem" att växla mellan dessa gångarter?
 

Kommentarer:

1 Norrsken Emma:

ha en fin kväll =)

kramiss

Svar: Tack tack =)
Cristall

Kommentera här: