Lektion 1 (islandshäst) - vikthjälper, sidförande hjälper och ställning

 
 
Jag kände ju det från första ögonblicket. Att inte en lektion i veckan var nog för mig. Det går alldeles för långsamt framåt för otålmodiga och övertaggade jag! :-D Och jag behöver betydligt fler timmar i sadeln och mer kontinuerlighet för att kunna bygga upp min balans!
 
Så jag har funderat lite fram och tillbaka... på om jag kanske ska ta fler lektioner lite oftare på samma ridskola eller om jag ska börja rida på ytterligare en ridskola. Jag tänker att det kan vara positivt att ha olika instruktörer för att maxa möjligheten att utvecklas. Alla jobbar ju på olika vis, har olika former av pedagogik och olika styrkor och svagheter.
 
Jag har iaf kikat runt lite den senaste veckan och nu hittat en instruktör som jag tror har en pedagogik som passar mig. Hon jobbar enbart med islandshästar dock och det är helt nytt för mig, men jag tänker att det väl inte kan skada att jag lär mig rida olika typer av hästraser? :-D
 
Jag har dock förstått nu att islandshästridning skiljer sig ganska mycket från den "vanliga" typen av ridning. Det är ju helt olika typer av gångarter man jobbar med och ganska olika fokus på tekniken (även om grunden väl är densamma), så därför har jag valt att dela upp lektionerna i olika kategorier. "Vanlig lektion" och "islands-lektion".
 
Här kommer min första lektion på islandshäst! Enjoy!

(Islandshästens gångarter)
 
Att rida en islandshäst är betydligt mer avancerat än man kan tro. Dessa hästar är på något vis som att lära sig manövrera ett flygplan. Det gäller att hitta alla "knappar och spakar" på kontrollpanelen och förstå hur de ska användas för att leverera rätt resultat. Att få till smidighet och rytm i alla gångarterna är minsann en konst, och för mig som nybörjare var det en konst bara att förstå hur jag skulle få hästen att välja trav istället för tölt, eller vice versa.
 
Denna lektion jobbade vi med:
  • Vikthjälper, sidförande hjälper, tempo och styrning
  • Skritta och tölta på volt
  • Ställning och böjning
 
Det var många saker som blev nya för mig nu. Lite som att börja om från "ruta ett". På islandshästen använder man uppenbarligen en annan typ av sadel som ska sitta på ett annat sätt (längre "bak" liksom, mitt över ryggen) och en annan typ av träns som är tvådelad. Man rider i regel med lite längre tyglar och ev. med lite längre stigläder?
 
Vi började med att kontrollera det grundäggande. Halt, start, styrning. Vi fokuserade mycket på att använda vikten istället för skänklar och tyglar för att stanna, komma framåt, reglera tempot och styra. Forma sätet och vinkla höfterna enligt färdriktningen. Nytt för mig! Hela lektionen var en riktig aha-upplevelse! Nu började jag förstå på riktigt hur hästar styrs och kontrolleras.
 
Hjälper ska användas i följande prioritetsordning (fick jag lära mig!):
  1. Vikten/sätet
  2. Rösten
  3. Tyglar
  4. Skänklar
  5. (Externa hjälper, t.ex. ridpiska)
Dvs. om inte hästen lyssnar på viktrörelsen och sätet, använd rösten. Om inte hästen lyssnar på rösten, lägg till tyglar och skänklar.
 
Hur styr man en häst PÅ RIKTIGT?
Tygelhjälper = Detta är det första en nybörjare får lära sig. Hästen går åt det håll du visar med tygeln att den ska gå. Detta är bara en liten del av hela "sanningen".
Vikthjälper = Du kan ävan styra och påverka hästen med hjälp av din vikt. Grundregeln är (enkelt förklarat) att hästen går åt det håll som ryttaren lutar sig åt eller det håll ryttaren är tyngre på (dvs. ryttaren kan använda sig av att trycka ner ena foten, så påverkar även det hästens riktning). Detta gör hästen för att uppnå balans i vikten och är en naturlig reaktion för hästen.
Sidförande hjälper = Hästar reagerar för tryck. Grundregeln här är (enkelt förklarat) att hästen rör sig bort från ett tryck. Om du trycker hästen i ena sidan bör hästen flytta undan för det trycket. På hästryggen kan detta anvädnas genom att du trycker skänkeln mot hästens kropp och åt det hållet du vill att hästen ska flytta sig.
Sitshjälper = Du styr även hästen med hjälp av hur du sitter på ryggen, hur ditt säte känns för hästen, hur dina höften är vinklade och var du "tittar" med kroppen. Dvs. du ska inte bara titta med ögonen åt det håll du ska utan hela kroppen ska forma sig efter riktningen.
Har jag glömt någon hjälp nu??
 
 
Resten av lektionen jobbade vi med att ställa och böja hästen på volten, i högre och lägre tempo.
Ställning = att vinkla hästens huvud lite mot sig. Ställningen sker i nacken och ryttaren ska kunna se ögonbågen och näsvingen på hästen. Ställning kan ske åt båda sidor och när en häst är ställd blir tygeln på hästens ställda sida alltid ryttarens "innertygel".
Böjning (bilden ovan!) = att forma en jämn böjning på hela hästens kropp, så att den "spårar"/följer ett böjt spår. Används i hörn och på volter. (Och även när man t.ex. rider "sluta" på raka spår, om jag har förstått det rätt, men det är överkurs i nuläget.) En böjd häst är alltid ställd, men en ställd häst behöver inte vara böjd.
 
Som jag har förstått är det viktigt att hästen arbetas flexibel, mjuk och avspänd för att man ska få till en bra ställning eller böjning.
 
Reflektion efter lektionen...

En otroligt lärorik lektion med mycket ny teknik att hålla koll på! Jag önskar att vi kunde jobbar mer med den tekniska biten på den andra ridskolan, men där lär man inte ut detta förrän man har ridit i x antal år. :-(
 
Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att rida både islandshästar och "vanliga" (vad kallar man resten?? Haha..) hästar? Vad upplever ni är skillnaderna? För- och nackdelar?

Kommentarer:

1 Anonym:

Gud vilken härlig blogg du har, vad roligt att få se hästar och ridning ur en relativt nybörjares perspektiv! Jag minns själv hur svårt jag tyckte att det var, och även läskigt. Och idag står jag här med en helt egen islandshäst! Jag började rida när jag var liten, först på en ponnyridskola, och sen när jag blev tonåring började jag rida på stora hästar. Jag tycker väldigt mycket om den klassiska dressyren, så det rider jag mycket på min islandshäst idag också. Samtidigt tycker jag att gångarterna är häftiga, och tycker mycket mer om psyket och hästhållningen (och hästtänket) hos islandshästarna, så därför föll valet på en sådan när jag fick möjlighet att köpa egen. Nu köpte jag iofs en 18-åring som aldrig hade töltat, men nu när han är 20 så har vi faktiskt börjat prova och det går! Sjukt roligt, men väldigt svårt, haha!

Som sagt, härlig blogg. Har du en instagram man kan följa dig på?

/Linnea

Svar: Åh tack för en trevlig kommentar och bloggens första!! :-D Så roligt att du har köpt en islandshäst. Ja, de är verkligen mysiga och härliga hästar det lilla jag har hunnit se. <3

Har du själv någon blogg om din ridning? Spännande att höra om hur det går med töltningen! Hur gör man för att lära hästen det? :O :O

Jag har en instagram, men den handlar inte så mycket om min ridning utan är mer allmän. :/ Blir dock lite inspirerad nu att öppna ett till konto med fokus på ridningen...! Ska se om det går att ordna... :-D
Christa Ajris

2 Elin:

För min del så är islandshästarna för små i storleken, jag är 174 cm lång. Min personliga åsikt är att sättet att ha islandshäst och hästarna i sig är bra, men just hästen som ridhäst passar inte mig. Jag har ridit både utbildade och outbildade islandshästar och erkänner att jag saknade mitt halvblod varje gång. Sen är islandshästar härligt pigga och vakna, samt att de extra gångarterna gav en kick.

Sen, jag hoppas att du kan få chans att rida för en något mer pedagogisk ridlärare snart på din vanliga ridskola, det riktigt kliar i fingrarna på mig när jag läser vad du skriver. Det du skriver om flexibel, mjuk och avspänd är lite grunden för att kunna göra något vettigt med sin häst. Att ni arbetar med varandra och du har koll på vad dina hjälper ger för signaler till hästen. Övergångar, skritt-halt-skritt-halt-skritt-trav, för att kolla / hjälpa hästen att vara alert för "gas och broms" , att du kan använda dina höfter och ytterskänkel för att svänga in hästen på en volt. Det du skriver om att svänga hästen genom att föra handen utåt åt det håll du vill är att förklara för hästen vart huvudet ska gå, sen ska dina skänklar ta med sig resten av hästen. Försökt hitta en bok eller film på youtube som förklarar visande hur du ska använda dina hjälper liksidigt/oliksidigt för att vara så tydlig som möjligt på hästen.

Svar: Ja, precis. De är ju inte så stora hästar! :-D Är du själv ridlärare? Tack för alla tips!! Guld värd för mig. Det där med skänklarna och sidförande hjälper har jag ju ganska bra koll på nu idag, men det hade jag inte hunnit lära mig de första lektionerna. Det är så mycket som faller på plats när man börjar förstå hur man ska använda skänklarna. Allt blir så mycket mer logiskt då! :-) Men fortfarande myyyycket att jobba på där...
Christa Ajris

3 Elin:

Haha, nu läste jag inlägget i början där du skriver att dessa rapporter är från början av din karriär!

Jag har jobbat som ridlärare och jag tycker att man från början så lära sig förstå skänkelns funktion och samarbetet mellan hjälperna, så som du har gjort nu. När man har förstått det, då kan man börja praktisera sina kunskaper på hästen. Som du säger så blir det mer logiskt då, även mina yngsta elever hade stor hjälp av att rida tekniskt snarare än harva runt och ibland få ponnyn att svänga i traven. Galoppen blir mycket lättare när man kan styra hästen i balans i skritt och trav, då man redan har en ram åt hela hästen genom sina hjälper. Skulle kunna skriva en roman, men ska bli skoj och följa din utveckling och nya insikter =)

Svar: Ja men verkligen!! Håller helt med. Jag har ju två olika instruktörer och det är endast den ena av dem som har lärt mig om det här med sidförande hjälper och vikthjälper etc. Hade önskat att den andra också hade jobbat med det! För som du säger så är det faktiskt en otroligt stor hjälp när man börjar förstå den biten. Alla nybörjare borde få lära sig detta så fort som möjligt. :-)
Christa Ajris

Kommentera här: